8.12.08
Manifesto / Paul de Vree / Sayı 2
HER BELİRLENİM İNSAN ÖZGÜRLÜĞÜNE BİR SALDIRIDIR. ŞİİRİN, ONU KAVRADIĞIMIZ GİBİ, EL YAPIMI HÜKÜMDARLARI, DİN ADAMLARINI, POLİTİKACILARI, PARTİLERİ, HATTA HALKI YOKTUR. O NİHAYET KENDİSİDİR: PSİKOFİZİKSEL KÖKENLİ İNSAN SESİNE AİT FONETİK, SESÇİL GÖRÜNGÜLER VE KELİMELERİN, SESLERİNİN VE MEKANİK VE GRAFİK ANLAMLARININ YARDIMIYLA ÇATILMIŞ NESNEL BİR YAPI. (KAYITLAR VE SENARYOLAR)
SAF BİR SÖZEL GÖRSELLİKTEN BAHSEDEMEYİZ. O DAİMA SES YA DA GÜRÜLTÜ BİÇİMİNDE NEREDEN KAYNAKLANIYORSA, BİR GÖSTERGE OLARAK, ORDAN HAREKETE GEÇER. ŞİİR YA SOLUNUMUN, NEFES ALIP VERMENİN SESLİ BİR NEŞRİYATTIR, YAYINIDIR (İŞİTME KUDRETİ) YA DA SESSİZLİK (OKUMA), YARATIM AŞKI, BİR ŞEY SÖYLEMEK İÇİN YANIP TUTUŞMADIR. O VARLIĞIN ANLIK VE EVRENSEL HASSASİYETİNİNİN DIŞINDA HİÇLİĞE TEKABÜL EDER. BUNU İNSAN SESİNİN YEĞİNLİKLERİNİN ÖZNEL NİYETİ GİBİ ANLIYORUM: KENDİ KENDİNELİĞİN UYUMUNUN, DÜZENİNİN İLETİLMESİ, TİTREŞİMİ, MÜZİĞİ YARATIR.
SES ŞİİRİ, EZBERE OKUMANIN YENİDEN İCATI OLMADAN VAR OLAMAZ, YANİ SESİN YEĞİNLEŞTİRİLMESİ YA DA BOZULMASI. ŞİİRİN BÜTÜN HASSASİYETİNİN İLETİLMESİNİ GERÇEKLEŞTİRMEK İÇİN FİİLEN HERŞEYİN MEKANİK DIŞAVURUMUN OLANAKLARINA BAĞLI KALMASI GEREKİR. Kİ BU KİNETİK GÖSTERİNİN TABANINDA HENRI CHOPIN’İN BULDUĞU MEKANİK YOLLA SESİ SES DALGALARINA AYIRMAK VARDIR.
SES ŞİİRİ ŞAİRİN YÖNETİMİNDEKİ BİR EKİP ÇALIŞMASININ ÜRÜNÜDÜR VE İDEAL YENİDEN ÜRETİM YÜKSEK DUYARLI (Hİ-Fİ) KAYITLARIN MONTAJIYLA ELDE EDİLİR. ORDA TEKRAR MAKİNA OLMAZSA OLMAZDIR. APAÇIK OLARAK (EĞER O ŞAİR DEĞİLSE) BİR İCRACI VE BİR SES MÜHENDİSİ (BU BENİM KAYITLARIM İÇİNDE GEÇERLİDİR) İŞİN ÖZGÜN BİR ŞEKİLDE ORTA ÇIKMASINA KATKIDA BULUNURLAR. ELEKTRONİK ŞİİR ÇAĞININ BU GÜNDOĞUMU ARTIK HAYAL MAHSÜLÜ DEĞİLDİR.
1967
Çeviren: Ege Berensel
Not: Bu yazı, Monokl'un 2007 Şubat'ında çıkan 2. sayısında yayımlanmıştır. Kaynak gösterilmeden kullanılmaması rica olunur...
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment